Cafea cu gust de catifea Povesti despre povesti

Spread the love

Avem numeroase motive să ne iubim țara și să fim mândri de ea. Indiferent de țările pe care le-am vizitat de-a lungul timpului, nu întâlnim nicăieri un sentiment mai frumos ca acela de a călători ”acasă”, respirând aerul curat de pe plaiurile mioritice, admirând peisajele munților semeți, fredonând în șoaptă melodii lăsate în dar de la strămoșii noștri dragi.

Pleci la drum încărcat de emoţii, gândindu-te la ceea ce vei descoperi pe traseul creionat dinainte. Nu îţi trebuie decât voie bună, o stare de poveste, o mână de prieteni ca şi tine, nebuni-frumoşi, bani de drum şi ochi şi urechi pentru a da mai departe o parte din aceste frumuseţi sublime.

Traseul turistic a fost gândit dinainte, pe zile, cu plecare din Oradea.

Ziua 1: Oradea – Reghin – Topliţa – Borsec

Înainte de a ajunge la primul popas, în Borsec, pensiunea Kerek  (un loc de vis, cu o gazdă minunată. Camerele curate şi spaţioase. Rusticul s-a împletit cu modernul. Privelistea îţi oferea o vedere de neuitat care, parcă, îţi impunea să meditezi în linistea verdelui ce te înconjura), ne-am plimbat prin oraşul Reghin, oraş liniştit, unde am poposit pentru câteva minute ascultând lemnul ce vorbeşte o limbă universală: Muzica. În fața Bisericii Evanghelice-Luterane este un monument închinat maiștrilor care confecționează viori. Monumentul are 7,30 metri și vârful sugerează răspândirea sunetelor muzicale în spaţiu.

Următorul obiectiv turistic din oraşul Reghin a fost „Muzeul Etnografic Reghin-Anton Badea”. Bazele colecţiei etnografice a muzeului reghinean au fost puse de Anton Badea, întemeietorul instituţiei. Muzeul reghinean prezintă cultura satului tradiţional. În interiorul muzeului nu ni s-a permis să facem poze decât contracost, adică vreo 30 de lei, dar merită vizitat pentru că puteţi regăşi viaţa materială şi spirituală a satului, de la unelte tradiţionale, obiecte de uz casnic, piese de port popular, până la monumente de arhitectură populară şi instalaţii ţărăneşti: Colecţiile de port popular şi textile de interior care cuprind obiecte aparţinând românilor, dar si celorlalte etnii – maghiari, saşi, rromi, obţinute prin preluarea unor colecţii particulare (Handrea, Tanco, Man, Mera) dar majoritatea prin achiziţii şi donaţii; Colecţiile meşteşugăreşti în lemn, piele şi metal, ocupaţii agricole, păstorit, vânătoare şi pescuit; Colecţiile de ceramică.

În cadrul muzeului ” Etnografic Reghin-Anton Badea” este omagiată Soprana Virginia Zeani – solistă română de operă, una din cele mai prestigioase soprane lirice din anii ’50, ’60 și ’70 ai secolului XX, timp de 25 de ani „prima donna assoluta” a teatrului de Operă din Roma, cântând împreună cu cei mai renumiți tenori, de la Beniamino Gigli și Ferruccio Tagliavini până la Luciano Pavarotti și Placido Domingo.

Următoarea oprire a fost în Topliţa, unde am descoperit Cascada cu apă termală, un fenomen natural deosebit, pe bună dreptate cascada a fost declarată monument al naturii. Cascada cu apă termală se află la sud-vestul orașului și poate fi observată și din tren fiind foarte aproape de o cale ferată. Pur şi simplu îti încântă ochii, iar susurul apei te duce într-o lume de vis.

Şi, pentru că am ajuns la orele prânzului în Topliţa, am căutat un restaurant unde să ne încărcăm „bateriile” (Restaurant Izabella, mâncare foarte bună la preţ accesibil, servire promptă şi ireprosabilă). Am profitat să vizităm şi centrul oraşului unde am făcut cunoştiinţă cu monumentul Lupa Capitolina. Statuia a fost realizată din bronz (fiind reprezentaţi Romulus şi Remus, întemeietorii Romei, alături de lupoaica-mamă) şi pe soclu apar efigiile lui Traian şi Decebal, iar pe o placă de marmură sunt inscripţionate cuvintele: „Ad perpetuam originis latinae memoriam”. Peste stradă de această statuie se află Parcul Central al municipiului Topliţa. Nu este vorba despre vreun parc de mari dimensiuni, însă locul este frumos amenajat, o frumoasă troiţă de lemn ridicată „Întru slava eroilor topliţeni”. Tot în acest parc sunt amplasate busturile câtorva personalităţi: Nicolae Bălcescu, Miron Cristea (primul Patriarh al României), „Luceafărul poeziei româneşti” Mihai Eminescu şi poetul Grigore Vieru (acesta din urmă a fost declarat în anul 2005 „Cetăţean de Onoare” al oraşului Topliţa).

După o plimbare prin centrul orasului Topliţa şi dupa o masă copioasă, ne-am urcat în maşini şi am plecat spre staţiunea Borsec. Un loc frumos, unde lucrurile par să stea în loc.
Borsec – o veche staţiune (cunoscută din 1804), deschisă tot timpul anului, cu numeroase izvoare de ape minerale carbo-gazoase sau conţinând calciu, magneziu. Puţini sunt cei care ştiu, probabil, că apa minerală Borsec a fost prima apă îmbuteliată în Europa. Dacă nu aţi ajuns niciodată în Borsec, să nu credeţi că doar cură cu apă minerală puteţi face în zonă. Clar, nu! Sunt atât de multe obiective turistice în zonă pline de poveşti cu şi despre poveşti. Noi, gaşca de nebuni-frumoşi, am reuşit să vizităm doar Poiana Zânelor şi nu pentru că nu ne-am fi dorit să vedem Grota Ursilor, Pestera de Gheaţă, ci vremea capricioasă ne-a taiat elanul 🙂 Cu siguranţă, vom reveni!

Va urma

Ultimele postári

One Thought to “O parte din frumuseţile României. Traseu turistic: Oradea-Borsec-Agapia-Iaşi-Vişeu de Sus-Bârsana-Sighet”

1. […] O parte din frumuseţile României. Traseu turistic: Oradea-Borsec-Agapia-Iaşi-Vişeu de Sus-Bârsa… O parte din frumuseţile României. Traseu turistic: Oradea-Borsec-Agapia-Iaşi-Vişeu de Sus-Bârsana-Sighet II […]